mo

14 aug 2015

Hoera ik kan punniken!

Mijn oma had vroeger handwerkles op school. Zo heeft ze van alles geleerd wat wij nu niet meer leren. Dat hoeft ook niet want alles is tegenwoordig te koop in de winkels maar hoe leuk is het om zelf je spulletjes te kunnen haken, breien, weven, macrameeƫn, punniken enzovoort. Daarom is mijn oma dat mij ook allemaal aan het leren en het lijkt mij leuk om jou dat ook te leren. (Dan kunnen we samen leuke spulletjes maken!)


Ik zal niet met het moeilijkste beginnen.  Punniken, heb je dat al eens gedaan? 

Alles wat je nodig hebt is een punnikklos, draad en een omhaalstokje  (en misschien wat hulp van je oma of moeder :)


Ik maak daarvoor een lus aan het uiteinde van de draad en haal hem met een haaknaald door de punnikklos.

Omwikkel nu alle pootjes op je punnikklos. Onderstaande tekening laat je zien hoe de draad moet gaan. Let op dat je de goede richting op gaat.


Vanaf nu ga je dus gewoon rond met je draad 


en haal je de onderste draad over de bovenste draad.

Als je zo een tijdje rondgaat en de draden over elkaar heen haalt komt er binnenin je punnikklos een gepunnikte sliert. Het leukste moment is als je aan de onderkant aan de draad trekt en je het resultaat te zien krijgt.


Mijn punniksliert is nu lang genoeg. Ik heb de werkdraad afgeknipt en door de lussen op de pinnen gehaald. Daarna heb ik het los gehaald van de pinnen en het er aan de bovenkant uitgetrokken.


Daarna kan je er vanalles van gaan maken.


De lengte van je punniksliert hangt af van wat je wil maken. Ik heb dit leuke tasje gemaakt. Je kan het op de foto niet zo goed zien maar ik heb er een haakwerkje in zitten. Ik ga ermee naar mijn oma die mij ook het haken aan het leren is. Maar dat laat ik je later nog wel zien. Nu eerst punniken :)


Heel veel succes met punniken en laat je me weten wat jij ervan gaat maken?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten